Festiwal Warszawskie Spotkania Muzyczne – doroczny festiwal muzyki dawnej i nowej – istnieje od 1986 roku. Jego twórcą jest kompozytor Władysław Słowiński, który był także dyrektorem w latach 1986-2016, obecnie funkcję tę pełni Jarosław Siwiński, kompozytor, pianista, animator i organizator wielu wydarzeń muzycznych i edukacyjnych. Organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. Festiwal jest organizowany we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia i współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Parnterami Festiwalu są Fundacja PZU i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Patronują nam TVP 3 Warszawa, Radio dla Ciebie, Jazz Forum, www.polmic.pl oraz, na zasadzie współpracy redakcyjnej, RMF Classic.

Warszawskie Spotkania Muzyczne to jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową i pierwszy, który przyjął taką formułę.  O jego dużym znaczeniu świadczy zainteresowanie artystów polskich i zagranicznych składających swoje oferty wykonawcze. Festiwal od lat szczyci się udziałem świetnych wykonawców i ciekawym doborem repertuaru.

Zgodnie z formułą programową zawartą w podtytule Festiwal prezentuje ważne dzieła muzyki dawnej i nowej oraz promuje najnowsze utwory kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu, co stanowi niewątpliwie o jego wyjątkowości.

Od 2010 roku Festiwal rozpoczął prezentację muzyki jazzowej. I tak – w 2010 wystąpił legendarny String Connection, a w 2011 znakomity niemiecki Thärichen’s Tentett, w 2012 pianista jazzowy Maciej Masecki, który w fascynujący, choć kontrowersyjny sposób dokonał dekonstrukcji Sonat Scarlattiego, w 2014 zespół We4 z promocją swojej najnowszej płyty – We4 – Harmonijnie (z wibrafonem i harmonijką ustną w rolach głównych), w 2015 – Atom String Quartet, a w 2016 – Ptaszyn Wróblewski Sextet.

Wśród innych dotychczasowych wykonawców Festiwalu, poza czołówką artystów polskich, wymienić należy zespoły: The King’s Singers, Musica Antiqua Köln, Musica Reservata de Barcelona, Discantus, Alla Francesca, Chór Moskiewskiego Kremla, Musica Nova, More Hispano – Vicente Parrilla, czy La Morra, z solistów: Ivan Monighetti, czy Alena Baeva.

Program Festiwalu ustalany jest przez jego Radę Programową składającą się z wybitnych specjalistów – kompozytorów i muzykologów. W jej skład wchodzą: dr hab. Paweł Gancarczyk, Małgorzata Gąsiorowska (muzykolodzy), prof. Sławomir Czarnecki, Anna Ignatowicz, Maciej Zieliński, Dariusz Przybylski, Edward Sielicki, Adam Sławiński (kompozytorzy i teoretycy muzyki).

Koncerty dotychczasowych edycji Festiwalu były transmitowane bądź retransmitowane przez Polskie Radio, także w ramach współpracy EBU (Europejskiej Unii Nadawców), co niewątpliwie przyczynia się do promocji oferty kulturalnej Warszawy, a tym samym jej samej,  za granicą.

Na program 31. edycji złożą się następujące koncerty:

– LORY SZAFRAN z zespołem pod kierunkiem BOGDANA HOŁOWNI (w programie słynne piosenki polskich kompozytorów: Władysława Szpilmana, Henryka Warsa i Jerzego Wasowskiego)

– STOLZER ENSEMBLE z programem Muzyka jagiellońskich kantorów – Heinrich Finck i Thomas Stoltzer. Podczas koncertu wykonane zostaną utwory Heinricha Fincka i patrona zespołu – Thomasa Stoltzera. Heinrich Finck (1444/45-1527), urodzony w Bambergu, był przez wiele lat związany z dworami kolejnych królów Polski (Kazimierza Jagiellończyka, Jana Olbrachta i Aleksandra), najpierw jako chłopiec-śpiewak, a potem kantor. Uważa się, że to właśnie w Krakowie i Wilnie zdobywał doświadczenia muzyczne, a także skomponował znaczną część swoich cenionych w Europie utworów. Podczas koncertu zostanie zaprezentowana po raz pierwszy w nowożytnej historii jedna z trzech mszy Fincka, odkrytych na początku XXI wieku w archiwum miejskim w Brnie (tego rodzaju odkrycia należą obecnie do rzadkości). Publiczność będzie miała okazję zapoznania się z Missa Fa-Ut jagiellońskiego kantora, przygotowaną do wykonania na podstawie oryginalnego rękopisu przez Grzegorza Kosa i Pawła Gancarczyka z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Muzyka Fincka przedstawia ogromną wartość artystyczną i poznawczą. Podobną opinię można odnieść do jego ucznia, Thomasa Stoltzera, kompozytora urodzonego w Świdnicy i działającego na węgierskim dworze Ludwika Jagiellończyka w Budzie, autora m.in. cenionych motetów, które dopełnią program koncertu.

– JOANNY FRESZEL i JAROSŁAWA BRĘKA w koncercie „Muzyka oczami Zygmunta Mycielskiego” (wcześniej tego samego dnia planowana jest konferencja muzykologiczna poświęcona Zygmuntowi Mycielskiemu w 110 rocznicę urodzin). W programie koncertu znajdą się zarówno utwory Z. Mycielskiego, jak i jemu współczesnych: K. Szymanowskiego, A. Panufnika i R. Palestra. Joanna Freszel to laureatka Nagrody Les Orphées d’Or – Prix de la SACD za najlepszą interpretację muzyki współczesnej, a jej płyta real life song otrzymała dwie nominacje do nagrody „Fryderyka” w kategoriach: Album Roku – Muzyka Współczesna i Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Jest wysoko ceniona nie tylko za wspaniały głos, ale także z uwagi na osobowość artystyczną i kreatywność.

W koncercie wystąpi także uznany baryton – JAROSŁAW BRĘK, który wykona pieśni Mycielskiego do słów Czesława Miłosza;

– zespołu KWADROFONIK, składającego się z dwóch znakomitych duetów: fortepianowego (Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik) oraz perkusyjnego (Magda Kordylasińska i Miłosz Pękala) z utworami Tomasza Sikorskiego i George’a Crumba oraz Anny Ignatowicz-Glińskiej i Aleksandra Kościowa (prawykonania). Zespół Kwadrofonik rozpoczął swoją karierę na festiwalu Nowa Tradycja 2006, swoim występem zdobywając Grand Prix, Nagrodę Prezydenta Miasta Warszawy i „Burzę Braw” – Nagrodę Publiczności. W styczniu 2015 zespół uhonorowano Paszportem Polityki, przyznawanym rokrocznie najwybitniejszym polskim twórcom kultury.

– BALTIC NEOPOLIS ORCHESTRA z ALINĄ MLECZKO na saksofonie (w programie utwory Pawła Mykietyna, Jerzego Derfla, Jacka Grudnia, Pawła Łukaszewskiego, Hanny Kulenty, Edwarda Sielickiego – dwa ostatnie zamówione w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”. Ta smyczkowa orkiestra kameralna, która powstała w 2008 roku, jest laureatem Fryderyka 2015 w kategorii Album roku muzyka kameralna. Koncertmistrzem Orkiestry jest światowej sławy skrzypek EMANUEL SALVADOR.

– OPIUM STRING QUARTET z solistką JOANNĄ FRESZEL, która wykona pieśni Iwony Kisiel (prawykonanie). W programie koncertu znajdą się ponadto utwory J. Bruzdowicz, M. Małeckiego, R. Sielickiego oraz I Kwartet smyczkowy Joachima Mendelssona – utwór ten został ODKRYTY NIEDAWNO. Kompozytor urodził się w roku 1897 w Warszawie, studiował kompozycję w warszawskim Instytucie Muzycznym u Henryka Opieńskiego i Felicjana Szopskiego, po I wojnie światowej kontynuował swe studia w Berlinie. Został prawdopodobnie zamordowany w getcie warszawskim w roku 1943. Opium String Quartet to jeden z czołowych polskich kwartetów smyczkowych, wyróżniony nominacją do nagrody Fryderyk za debiut płytowy w 2011 oraz nagrodzony statuetką Fryderyk 2014 w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna za trzeci krążek płytowy Chagall for Strings. Zespół ma na swoim koncie liczne prawykonania muzyki współczesnej, zaś sami kompozytorzy chętnie dedykują kwartetowi swoje utwory.

– Kwartetu WILANÓW z solistami, będącego rodzajem benefisu Władysława Słowińskiego, twórcy i dotychczasowego dyrektora Festiwalu. W koncercie tym wystąpi m.in. śpiewaczka ANNA MIKOŁAJCZYK, a także flecistka ELŻBIETA GAJEWSKA i klawesynistka OLGA PACIEJ. W programie znajdą się dwa utwory Władysława Słowińskiego oraz około dwudziestu dedykacji dla Niego, skomponowanych przez kompozytorów warszawskich specjalnie na ten koncert. W ten sposób organizatorzy chcieliby uhonorować Jego wieloletnią działalność i ogromne zasługi dla Warszawy, a także dla polskiej kultury muzycznej.

Koncerty odbędą się w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego,  Zamku Królewskim oraz Kościele Ewangelicko-Reformowanym.

(informacja ze strony organizatora)

 

Prawykonania Aleksandra Kościówa – Noumen na dwa fortepiany i dwie perkusje; Edwarda Sielickiego – Secondo Concerto per archi „Hortus conclusus” i Hanny Kulenty – When the Morning Light starts glowing na orkiestrę smyczkową zostały dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.