Wiek XXI rozpoczęliśmy ze świadomością coraz większego zacierania się poczucia tożsamości. Kim są dzisiejsi artyści? Czym obecnie jest instrument? Wyszliśmy daleko poza brzmieniowy krąg tradycyjnej orkiestry. Nie ma już jednego, niezmiennie obowiązującego schematu w postaci zapisu nutowego, który by gwarantował ciągłość tożsamościową dzieła muzycznego. Granice między gatunkami coraz bardziej się zacierają, a kompozytorzy tworzą własne, nowe formy, które przekraczają dotychczas przyjęte granice. W programie festiwalu Musica Electronica Nova 2017 podejmujemy próbę odzwierciedlenia tych zjawisk.
Głównym kompozytorem edycji 2017 będzie John Zorn. Ten niespokojny duch, któremu konsekwentnie udaje się unikać kategoryzacji, nieustannie wyznacza dla swej sztuki nowe cele, w sobie właściwy sposób penetruje i oswaja nowe przestrzenie muzyczne. Gościem festiwalu będzie także Fraçois Bayle, twórca muzyki elektroakustycznej, którego przynależność artystyczna jest jednoznaczna.

Miedzy tymi dwoma biegunami zaprezentujemy elektronikę w połączeniu z orkiestrą i nowymi mediami, podkreślając zwielokrotniony obraz jej aktualnej tożsamości.

Elżbieta Sikora
Dyrektor Artystyczny Festiwalu Musica Electronica Nova

(materiały NFM) (program festiwalu)

 

Prawykonania utworów Sonosphère III. i IV. Symfonia Wrocławska na orkiestrę i elektronikę Elżbiety Sikory oraz Bal wiosennej pełni Cezarego Duchnowskiego zostały dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.